Sandro har ställt alla dessa frågorna....<33333

Har alla skolor homecoming, football och andra såna typiska amerkanska saker? 
Ja det tror jag men enligt min vmamma skiljer det sig mycket på skolor i USA. Vissa skolor håller hårdare på dans-, football-, high school spirit-traditionerna. Min skola har mycket spirit men det finns säkert skolor som har mer. Jag tror att storstäder har mindre traditionella high schoolsaker än lagomt stora. 
 
Har du många kompisar i skolan?
Ja jag har många kompisar här och man lär känna fler mer och mer. Dock är jag tacksam att min värdsyster har introducerat mig till så många från första början. Jag antar att det är svårt att få vänner om man inte känner en enda på hela skolan. Men som sagt man får vänner. 
 
Började de prata med dig eller var det du som fick gå fram?
För det mesta är det folk som börjat prata med mig. Alla "känner" redan mig. De vet mitt namn och vem jag är men jag har ingen aning om vem de är. Det är lättare för folk att komma ihåg ett namn än att jag ska komma ihåg 1200 stycken. Men jag har gått fram till många med. 
 
Hur var det när du träffade familjen första gången?
Det var läskigt och awkward, men samtidigt var jag glad. Man kände ju inte varandra så alla frågor var typ, "hur gick resan?" osv eftersom man inte visste vad man skulle prata om. Men det försvann så fort man lärde känna varandra mer. Känslan man hade när man träffade sin värdfamilj för första gången är sjukt svår att beskriva. Förut hade jag ju bara sett dem på bild så det kändes konstigt att se dem på riktigt. 
 
Kändes det rätt direkt?
Ja det gjorde det. 
 
Kan man åka hem någon gång under året?
Åker man till USA kan man inte åka hem under året, utan vill man åka hem runt julen kan man åka till Irland eller Storbritannien. Jag tycker det är ganska bra för det blir mer som ett utbytesÅR även om jag säkert kommer sakna svenska julen men jag är ju här för att få vara med om den amerikanska. Dina föräldrar kan dock komma och hälsa på när som helst efter jul.
 
Är det roligt att gå på en så stor skola?
Det är läskigt!! I Sverige är min skola på 230 elever och här ca 1200 (inte för stor och inte för liten) så det är en stor skillnad. Första veckan var hemsk för jag hittade inte och det var folk överallt! Det är ju inte som i Sverige att alla klasser har olika scheman och är i korridoren olika tider utan här är alla 1200 eleverna i korridorerna samtidigt. Men jag gillar verkligen det, det är så mycket folk att kolla på och för varje vecka som går känner man igen fler ansikten i korridorerna. 
 
Finns det många klubbar och efter-skolan aktiviteter?
Japp det finns clubs och sporter. Clubs är exempelvis drama club, debate team, comic club, band och yearbook (detta var bara några exemplen). Sporter är amerikansk fotboll, dans team, cheerleaders, soccer, baseball, softball, basketball och track (finns nog fler). Dock tar alla clubs och sporter sjukt mycket tid. Man tränar iaf varje dag två timmar efter skolan och man får knappt tid till något annat. 
 
Har man alltid en värdsyster/värdbror? Eller bor man ibland ensam med ett par?
Nej det har man inte alltid. Värdfamiljer kan se olika ut. Du bor kanske utan ett syskon eller så har du fem stycken. Oftast brukar ensamma par hosta två värdstudenter så att man inte är ensam. Det brukar oftast alltid bli bra med vilka man hamnar med.
 
Har du längtat hem någon gång?
Inte så att jag vill åka hem nej. Jag saknar Sverige men jag har det bra här med :)
 
Var det svårt att anpassa sig i början?
Början var nog det svåraste, vilket inte var svårt alls.. Iaf inte för mig. Det skedde lite kulturkrockar osv men inga större saker. Man kommer iaf närmare och närmare sin värdfamilj hela tiden så det blir ju bara bättre. 
 
Är det svårt att läsa allt på engelska?
Att lyssna engelska är inte så svårt, att prata är inte heller så svårt och jag tänker inte på det längre. Men att läsa kan vara svårt ibland eftersom de använder många svåra ord i skrift. Därför är det också svårt att läsa ibland för att man inte alltid förstår. För mig är det som att läsa de svåraste texterna på engelska man får i skolan i sverige hela tiden. Så om man koncenterar sig och lägger ner tid på att förstå så fungerar det galant och det blir lättare och lättare hela tiden. 
 
Finns det någon stat an inte kan bli placerad i eller kan man göra önskemål om ungefär var man vill bo?
Åker man med EF kan man inte bli placerad i Alaska eller på Hawaii och betalar man 3000 eller 6000 (?) kronor mer kan man välja statval eller regionsval. Då skickas dina papper till de staterna/den regionen. 
 
Hur mycket pengar gör du av med ungefär på en månad?
Jag lägger ner mycket pengar.... Iaf nu i början när man behöver nya kläder, skolsaker, klänningar osv. Vet inte hur mycket jag lägger per vecka det får jag kolla upp. 
 
Har du med din egen dator dit eller får man en skoldator?
Jag har min egna dator med mig man använder inte datorer i skolan på samma sätt som i Sverige. Exempelvis är alla sociala nätverk blockade från wifiet. 
 
Hur upplever du att high school känslan är?
Jag älskar det! Jag har ju däremot börjat bli van vid livet här så jag märker ju knappt när jag gör något coolt för att är ju som vanligt. Men ibland så får man stanna upp och bara: "Wait a minute I have seen people doing this in movies". Fett coolt.
 
Varför valde du just ef?
För att jag åkte med dem på en språkresa och de var bra. Jag är glad att jag valde dem iaf de är riktigt bra :)
 
Skulle du rekommendera ef till andra?
Ja absolut åk med dem!!
 
Om du var en frukt vilken frukt skulle du vara?
Jag hade nog valt att vara ett äpple. Äpplen kommer i alla färger och i olika former men alla smakar lika bra och likadant
 
 
puss på dig sandrokompis :P 


Tack för dina svar!! <3 <3

2013-09-25 // 12:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback